‘ќ–ћ» ≤ ћ≈“ќƒ» –≈√”Ћё¬јЌЌя ÷≤Ќ Ќј —≤Ћ№—№ ќ√ќ—ѕќƒј–—№ ” “≈’Ќ≤ ”

я.Ѕ≤Ћќ”—№ ќ,

кандидат економ≥чних наук

÷≥нов≥ перетворенн¤ 1992-1995 рр. зумовили стр≥мке зростанн¤ ц≥н у народному господарств≥ взагал≥ та на с≥льськогосподарську техн≥ку зокрема. ѕричому темпи зростанн¤ ≥ндекс≥в промислових ≥ с≥льськогосподарських ц≥н були р≥зними. ѕор¤д з ≥ншими факторами, це викликало катастроф≥чне пог≥ршенн¤ ф≥нансового становища аграрних п≥дприЇмств. ¬тративши в такий спос≥б платоспроможн≥сть, с≥льськогосподарськ≥ товаровиробники р≥зко зменшили закуп≥влю техн≥чних засоб≥в.

“ак, с≥льськогосподарськ≥ п≥дприЇмства, обстежен≥ в 1997-1998 рр. ƒержкомстатом ”крањни, придбали дл¤ оновленн¤ свого машинно-тракторного парку лише 2.2% на¤вних на 1 с≥чн¤ 1999 р. трактор≥в, а також 0,4% зерно-, 0,6% кукурудзо-, 0,8 % кормо- ≥ 0,3% картоплезбиральних комбайн≥в. ¬одночас т≥льки в 1998 р. вони списали 9% на¤вних на цю саму дату трактор≥в, а також 7% зерно-. 37%"картопле-, 83% кукурудзо- ≥ 10% кормозбиральних комбайн≥в 1. ћайже вс¤ списана техн≥ка в≥дпрацювала понад два строки, передбачених техн≥чними нормами експлуатац≥њ.

—тан с≥льськогосподарських машин, ¤к≥ ще залишилис¤ в господарствах, Ї незадов≥льним. «г≥дно з д≥ючими техн≥чними нормами експлуатац≥њ, середн≥й строк використанн¤ б≥льшост≥ трактор≥в, збиральних комбайн≥в та ≥нших машин становить 7-10 рок≥в. Ќа д≥л≥ ж у господарствах частка трактор≥в, випущених до 1985 р., с¤гаЇ 24,6% на¤вних на 1 с≥чн¤ 1999 р., а в 1986-1990 рр. - 41,8%. ѕо зернозбиральних комбайнах в≥дпов≥дн≥ показники дор≥внюють 20,7 ≥ 59,2, по кукурудзозбиральних -13,8 ≥ 53,1, по кормозбиральних - 13,5 ≥ 46,3, по картоплезбиральних - 16,6 ≥ 54,1 ≥ по льонозбиральних -11,1 ≥ 62,5, по бур¤козбиральних машинах -12 ≥ 49,4,а по вантажних автомоб≥л¤х - 35,3 ≥ 43,6%2.

Ќа¤вн≥сть у структур≥ машинно-тракторного парку значноњ к≥лькост≥ одиниць староњ техн≥ки спричин¤Ї велик≥ перевитрати пального ≥ мастил. ¬иконаний обс¤г роб≥т у розрахунку на 1 машину зменшивс¤ в 2 рази. «ниженн¤ техн≥чноњ оснащеност≥ с≥льського господарства (¤ка ≥ за кращих час≥в не перевищувала 70% оптимального р≥вн¤) зумовлюЇ ≥стотн≥ збитки в≥д невиконанн¤ або несвоЇчасного та не¤к≥сного проведенн¤ механ≥зованих с≥льськогосподарських роб≥т, тобто в≥д недобору ≥ втрат врожаю, а також пог≥ршенн¤ ¤кост≥ с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ.

¬насл≥док звуженн¤ або повноњ втрати ринк≥в збуту заводи тракторного ≥ с≥льськогосподарського машинобудуванн¤ змушен≥ скорочувати ≥ нав≥ть зупин¤ти виробництво. ¬ 1990-2000 рр. випуск трактор≥в, комбайн≥в та ≥нших с≥льськогосподарських машин зменшивс¤ в дес¤тки ≥ сотн≥ раз≥в (див.табл.).

¬иробництво трактор≥в ≥ с≥льськогосподарських машин в ”крањн≥*

(одиниц≥)

Ќайменуванн¤ с≥льськогосподарськоњ техн≥ки

–ќ »

1998 р.

у % до

1990 р.

1990

1991

1995

1996

1997

1998

“рактори................................

106221

90163

10386

5428

4645

3248

3,1

“ракторн≥ плуги .......................

89158

71935

1712

1371

3947

4045

4,5

“ракторн≥ с≥валки.....................

740

1,3

ћашини дл¤ внесенн¤ добрив. .....

13850

14168

148

197

768

336

2,4

 укурудзозбиральн≥ комбайни......

5452

5551

138

4

39

11

0,2

–¤дков≥ жниварки......................

58830

54301

1043

616

335

837

1,4

Ѕур¤козбиральн≥ машини.............

8600

7239

362

187

58

66

0,8

* ƒжерело: ƒержавний ком≥тет статистики ”крањни.

“им часом ≥ вироблен≥ с≥льськогосподарськ≥ машини, не знаход¤чи ринк≥в збуту, нагромаджуютьс¤ на складах промислових п≥дприЇмств. якщо в 1990 р. в ”крањн≥ було випущено 57,1 тис. тракторних с≥валок, то в 1999 р. -лише 1,2 тис. Ќа 1 с≥чн¤ 1999 р. залишки нереал≥зованих с≥валок дос¤гли 889, а на 1 с≥чн¤ 2000 р. - 682. «а цей пер≥од виробництво машин дл¤ внесенн¤ у грунт м≥неральних добрив ≥ вапна скоротилос¤ з 13850 до 234, а нереал≥зованими залишилис¤, в≥дпов≥дно, 711 ≥ 751. Ќа 1 с≥чн¤ 2000 р. з 193 ун≥версальних навантажувач≥в, випущених дл¤ с≥льського господарства у 1999 р., нереал≥зованими залишилис¤ 1153.

ќтже, нин≥шн≥й ринок с≥льськогосподарських машин характеризуЇтьс¤ суперечливими ≥ руйн≥вними тенденц≥¤ми. ѕотенц≥альн≥ попит ≥ пропозиц≥¤ Ї великими. ѕроте реал≥зуватис¤ вони не можуть - через надзвичайно низьку платоспроможн≥сть покупц≥в техн≥ки (њњ коеф≥ц≥Їнт знизивс¤ з 1,47 у 1991 р. до 0,28 у 1999 р.). ” свою чергу, останн¤ зумовлена хрон≥чним ц≥новим диспаритетом. Ќезважаючи на це. ц≥ни на с≥льськогосподарськ≥ машини продовжують зростати.

–инков≥ ц≥ни на с≥льськогосподарськ≥ машини формуютьс¤ в двох середовищах:

сфер≥ виробництва ≥ посередницьк≥й с≥тц≥. “емпи зростанн¤ ц≥н у них Ї р≥зними. ” грудн≥ 1998 р. (до грудн¤ попереднього року) ≥ндекс ц≥н виробник≥в у тракторному ≥ с≥льськогосподарському машинобудуванн≥ становив 122,2%, а у грудн≥ 1999 р. -в≥дпов≥дно, 117,2% 4. ” посередницьк≥й с≥тц≥ мон≥торинг ц≥н з р≥зних причин ще не налагоджено (за вин¤тком публ≥кац≥й окремих прайс-лист≥в). ѕроте узагальненн¤ досв≥ду д≥¤льност≥ де¤ких посередницьких структур, обстежених автором у 1996-1998 рр., даЇ п≥дстави стверджувати, що в ц≥й сфер≥ темпи зростанн¤ ≥ндекс≥в ц≥н на техн≥ку Ї майже вдв≥ч≥ вищими, н≥ж у виробнич≥й. ¬ищою тут Ї ≥ њњ рентабельн≥сть.

” 1998 р. ¬ј“ "’ерсонськ≥ комбайни" виробило досл≥дно-промислову парт≥ю зернозбиральних комбайн≥в "—лавутич". ѕогоджену ц≥ну було ≈≥становлено на 20% нижчою в≥д соб≥вартост≥, що призвело до збитк≥в п≥дприЇмства у розм≥р≥ 48,5 тис. грн. у розрахунку на кожний реал≥зований комбайн. ѕосередницьк≥ ж структури реал≥зували ц≥ комбайни за ц≥нами, на 33% вищими в≥д ц≥н виробника, що забезпечило њм рентабельн≥сть (в≥дношенн¤ прибутку до затрат на реал≥зац≥ю машин) на р≥вн≥ понад 100%. “ака сама тенденц≥¤ спостер≥гаЇтьс¤ ≥ по де¤ких видах плуг≥в, с≥валок та ≥ншоњ с≥льськогосподарськоњ техн≥ки. ¬загал≥, за даними статистичних орган≥в, з 1993 р. р≥вень рентабельност≥ у тракторному ≥ с≥льськогосподарському машинобудуванн≥ маЇ ст≥йку тенденц≥ю до зниженн¤, а в обстежених посередницьких структурах - в≥дпов≥дно, до п≥двищенн¤.

ѕричини ≥ мотиви зростанн¤ ц≥н у виробнич≥й сфер≥ та в посередницьк≥й с≥тц≥ теж Ї р≥зними. јнал≥з структури соб≥вартост≥, ц≥н реал≥зац≥њ та податкових платеж≥в в обстежених автором п≥дприЇмствах тракторного ≥ с≥льськогосподарського машинобудуванн¤ показуЇ, що основними статт¤ми затрат на виробництво машин, ¤к≥ зумовлюють ц≥нове зростанн¤, Ї сировина ≥ матер≥али, покупн≥ та комплектуюч≥ вироби, паливо ≥ енерг≥¤: њх питома вага с¤гаЇ 60% ≥ б≥льше. “ак, у 1998 р. ≥ндекс ц≥н виробник≥в у с≥льськогосподарському машинобудуванн≥ становив 122,2%, а в електроенергетиц≥ - 166,1%, у газов≥й промисловост≥ - 209,5%, у нафтопереробн≥й Ч 156,5%, а в чорн≥й та кольоров≥й металург≥њ - в≥дпов≥дно, 144,1 ≥ 156%. ” грудн≥ 1998 р.  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни прийн¤в постанову "ѕро удосконаленн¤ формуванн¤ ц≥н", ¤ка ≥стотно вплинула на ц≥нову ситуац≥ю в базових галуз¤х промисловост≥. як результат, темпи зростанн¤ ц≥н виробник≥в у с≥льськогосподарському машинобудуванн≥ знизилис¤ до 117,2%, тобто не перевищували загального р≥вн¤ ≥нфл¤ц≥њ (119,2%), ¤кий Ї економ≥чно обгрунтованим.

ѕравда, де¤к≥ п≥дприЇмства тракторного ≥ с≥льськогосподарського машинобудуванн¤, користуючись своњм монопольним становищем, недосконал≥стю чинного антимонопольного законодавства ≥ недол≥ками в робот≥ контролюючих ц≥нових орган≥в, економ≥чно необгрунтоване зб≥льшували в 1996-1998 рр. зароб≥тну плату (майже втрич≥), а також цехов≥ та загальнозаводськ≥ затрати (на 60%). “им часом це не мало великого впливу на загальну тенденц≥ю до зростанн¤ ц≥н на с≥льськогосподарську техн≥ку.

≤нша ситуац≥¤ спостер≥гаЇтьс¤ в посередницьк≥й с≥тц≥. як показуЇ анал≥з ≥нформац≥њ, ¤ку вдалос¤ отримати всупереч категоричному небажанню њњ представник≥в, головним (за ≥нших р≥вних умов) мотивом до п≥двищенн¤ ц≥н Ї прагненн¤ п≥дприЇмц≥в максим≥зувати своњ прибутки - причому ¤к дозволеними, так ≥ спекул¤тивними методами.

ѕрагненн¤ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ одержати максимальн≥ прибутки Ї руш≥йною силою, потужною мотивац≥Їю до розвитку ринковоњ економ≥ки. ѕроте ц¤, в ц≥лому позитивна, сила об'Їктивно спри¤Ї виникненню диспропорц≥й м≥ж окремими галуз¤ми, п≥дприЇмствами та ≥ншими сферами д≥¤льност≥. якщо ц≥ процеси не регулювати, то вони стануть руйн≥вними дл¤ економ≥ки ≥ сусп≥льства. “ому будь-¤ка ринкова економ≥ка потребуЇ державного втручанн¤ шл¤хом регулюванн¤ розпод≥льних в≥дносин, ≥ в першу чергу - ц≥нових сп≥вв≥дношень.

–егулюванн¤ ц≥н у ринков≥й економ≥ц≥ зд≥йснюЇтьс¤ двома шл¤хами: конкуренц≥њ та державного регулюванн¤. ≈коном≥ку ”крањни визнано (≥ в тому числ≥ - на м≥жнародному р≥вн≥) перех≥дною. ¬она успадкувала вс≥ диспропорц≥њ та деформац≥њ планового господарюванн¤.  р≥м того, за роки реформ у вже незалежн≥й ”крањн≥ вони посилилис¤. ¬иконавч≥ ж структури довгий час не змогли знайти в≥дпов≥дних п≥дойм впливу на ц≥ноутворювальний процес. « огл¤ду на це, обидва шл¤хи регулюванн¤ ц≥н ви¤вилис¤ малоефективними. —ьогодн≥ дуже потр≥бними е заходи щодо посиленн¤ регулюючого впливу цих шл¤х≥в на ц≥ни. ѕричому так≥ заходи повинн≥ забезпечити перех≥д в≥д пр¤мого. адм≥н≥стративного контролю за ц≥нами до њх непр¤мого регулюванн¤ методами ринкового, ≥нституц≥онального характеру, серед ¤ких сл≥д вид≥лити так≥.

—при¤нн¤ широкому розвитков≥ конкуренц≥њ. «а час≥в плановоњ економ≥ки окрем≥ види с≥льськогосподарськоњ техн≥ки випускалис¤ одним або двома спец≥ал≥зованими заводами. Ќаприклад, ірунтообробн≥ знар¤дд¤ виробл¤лис¤ в ќдес≥, с≥валки - у  ≥ровоград≥, трактори - у ’арков≥ та ƒн≥пропетровську, бур¤козбиральн≥ машини - у ƒн≥пропетровську ≥ “ернопол≥, кукурудзозбиральн≥ комбайни - у ’ерсон≥ тощо. ¬≥дпов≥дно до соц≥ал≥стичних принцип≥в, було розбудовано монопол≥зований ринок с≥льськогосподарськоњ техн≥ки з розгалуженою державною ≥нфраструктурою у районах ≥ област¤х, ¤ка "ув≥нчувалас¤" потужним в≥домством "ƒержкомс≥льгосптехн≥ка". ” так≥й ситуац≥њ н≥ про ¤ку конкуренц≥ю (отже - ≥ про њњ вплив на регулюванн¤ ц≥н) не могло бути й мови.

¬ останнЇ дес¤тир≥чч¤ ситуац≥¤ стала зм≥нюватис¤. «'¤вилис¤ нов≥ заводи -виробники однойменних вид≥в техн≥ки, торгов≥ ф≥рми, дистриб'юторськ≥ компан≥њ, дилерськ≥ та ≥нш≥ посередницьк≥ структури. ƒемонопол≥зовано колишню "ƒержком-с≥льгосптехн≥ку". ѕроте зробленого ще не досить. ≤нфраструктуру постачанн¤ селу матер≥ально-техн≥ч≥-их ресурс≥в практично не сформовано. ўоб ц≥ни на техн≥ку формувалис¤ п≥д впливом попиту ≥ пропозиц≥њ, а конкуренц≥¤ "працювала" на њх зниженн¤, треба створити розвинуте конкурентне середовище. «окрема, в кожному рег≥он≥ виб≥р товар≥в маЇ бути не меншим в≥д 5-6 вар≥ант≥в, а поставщик≥в ≥ торговц≥в - в≥дпов≥дно, не меншим в≥д 4-5. ÷ьому повинн≥ в≥дпов≥дати р≥зноб≥чн≥ комерц≥йна ≥нформац≥¤ ≥ реклама. јтому вс≥ зусилл¤, що можуть спри¤ти розвитков≥ такоњ системи матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤ села, заслуговують на п≥дтримку.

ѕовна в≥дпов≥дальн≥сть завод≥в-виробник≥в за реал≥зац≥ю своЇњ продукц≥њ. ƒл¤ цього њм необх≥дно створювати свою, ф≥рмову, ринкову структуру: магазини техн≥ки ≥ запчастин до нењ, дилерськ≥ та прокатн≥ пункти, техн≥чн≥ центри, машинно-технолог≥чн≥ формуванн¤, агротехсерв≥сн≥ орган≥зац≥њ. ¬ажливо, щоб на шл¤ху техн≥чних засоб≥в до њх споживача було ¤комога менше посередник≥в. ј це дос¤гаЇтьс¤ за рахунок створенн¤ системи матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤ за принципами (схемами): "завод -с≥льськогосподарський товаровиробник"; "завод - дилер - с≥льськогосподарський товаровиробник"; "завод - агротехсерв≥сн≥ структури - с≥льськогосподарський товаровиробник"; "завод - л≥зингов≥ компан≥њ - с≥льськогосподарський товаровиробник" тощо (див. схему). ѕрагнучи вижити (а сьогодн≥ це означаЇ повернути ≥ утримати втрачен≥ ринки збуту), заводи-виробники через ц≥ "коротк≥" схеми зд≥йснюватимуть внутр≥ф≥рмовий самоконтроль за ц≥нами. ¬они будуть за≥нтересован≥ у запоб≥ганн≥ њх необгрунтованому зростанню ≥ максимальному врахуванн≥ вимог с≥льськогосподарських товаровиробник≥в.

јдже дл¤ виживанн¤ на¤вн≥сть ринк≥в збуту Ї значно важлив≥шою ≥ ефективн≥шою, н≥ж максим≥зац≥¤ прибутк≥в, одержуваних у розрахунку на одиницю продукц≥њ.

ѕрактика показуЇ, що певний досв≥д щодо проведенн¤ рац≥ональноњ ц≥новоњ пол≥тики на р≥вн≥ п≥дприЇмств ≥ господарських товариств в ”крањн≥ вже Ї. ƒо таких господарських систем належать, наприклад, ј“ "Ѕорекс" ( ињвська область) ≥ ¬ј“ "Ѕрацлав" (¬≥нницька область). ѕерша з них за пр¤мими угодами з с≥льськогосподарськими товаровиробниками максимально враховуЇ ѓх вимоги не т≥льки до техн≥ко-економ≥чних характеристик бур¤козбиральних машин, але й до ц≥н, принцип≥в ≥ форм взаЇмороз-рахунк≥в. ƒруга з цих систем уже створила 48 ф≥рмових дилерсько-серв≥сних пункт≥в, ¤к≥ забезпечують продаж, доставку, монтаж ≥ серв≥сне обслуговуванн¤ доњльноњ техн≥ки на основ≥ ф≥нансового л≥зингу5.

√щний уваги досв≥д щодо регулюванн¤ ц≥н на р≥вн≥ ф≥рм показуЇ також украњнський дистриб'ютор "Ќовагро-—в≥т" заруб≥жноњ ф≥рми " ейс  орпорейшн"6. “ут застосовуЇтьс¤ ун≥ф≥кована ц≥нова пол≥тика, тобто ц≥ни е стаб≥льними дл¤ вс≥х крањн, рег≥он≥в, дилер≥в ≥ серв≥сних центр≥в. ƒв≥ч≥ на р≥к вони перегл¤даютьс¤ (у б≥к ¤к зменшенн¤, так ≥ зростанн¤), але т≥льки у зв'¤зку з виникненн¤м об'Їктивних фактор≥в. “орговельна нац≥нка суворо обмежуЇтьс¤. ÷≥ правила Ї обов'¤зковими, ≥ њх порушенн¤ спричин¤Ї розрив в≥дносин ф≥рми з дилерами та ≥ншими серв≥сними структурами. ” такий спос≥б забезпечуЇтьс¤ стала пол≥тика ц≥н на матер≥ально-техн≥чн≥ ресурси, ≥ в тому числ≥ - на с≥льськогосподарську техн≥ку.

–инкове ц≥ноутворенн¤ шл≥фувалос¤ прот¤гом багатьох стол≥ть. ¬оно ув≥брало в себе найефективн≥ш≥ принципи ≥ методи дос¤гненн¤ усп≥ху в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥ через реал≥зац≥ю рац≥ональноњ системи ц≥н 7. ÷ей досв≥д вартий уваги украњнських суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥.

’арактер ц≥ноутворенн¤ визначаЇтьс¤ типом ринк≥в, ¤к≥ под≥л¤ютьс¤ на: а) ринок чистоњ конкуренц≥њ; б) ринок монопол≥стичноњ конкуренц≥њ; в) ол≥гопол≥стичний ринок;

г) ринок чистоњ монопол≥њ. —тратег≥¤ ц≥ноутворенн¤ залежить також в≥д мети, ¤ку ставл¤ть перед собою виробники, ф≥рми ≥ п≥дприЇмц≥: а) виживанн¤; б) максим≥зац≥¤ прибутк≥в;

в) завоюванн¤ ринк≥в за обс¤гами реал≥зац≥њ продукц≥њ; г) освоЇнн¤ ринк≥в збуту за ¤к≥стю товар≥в.

¬≥дпов≥дно до встановлених мети ≥ типу ринк≥в, застосовуютьс¤ адекватн≥ методи ц≥ноутворенн¤. ¬ умовах сталих ринкових в≥дносин ц≥ни на продукц≥ю визначаютьс¤ на основ≥: а) середн≥х затрат плюс прибуток, тобто нарахуванн¤ певноњ нац≥нки на соб≥варт≥сть продукц≥њ; б) анал≥зу прибутковост≥ та забезпеченн¤ одержанн¤ 15-20% ц≥льового прибутку на ≥зкладений кап≥тал; в) ц≥нност≥ продукц≥њ з урахуванн¤м попиту на нењ; г) поточних ц≥н з урахуванн¤м повед≥нки конкурент≥в; д) закритих торг≥в.

Ќа практиц≥ обгрунтуванн¤ ≥ встановленн¤ ц≥н на будь-¤кому п≥дприЇмств≥ передбачають 6 етап≥в: а) визначенн¤ мети ц≥ноутворенн¤; б) вивченн¤ типу ринк≥в ≥ попиту на вироблювану продукц≥ю; в) розрахунок затрат; г) вивченн¤ ц≥н конкурент≥в; д) виб≥р метод≥в ц≥ноутворенн¤; е) встановленн¤ остаточноњ ц≥ни.

¬ умовах конкуренц≥њ п≥дприЇмц≥ не повинн≥ користуватис¤ у своњй ц≥нов≥й пол≥тиц≥ де¤кими невиг≥дними дл¤ них же методами - такими, наприклад, ¤к довгострокова ф≥ксац≥¤ ц≥н, ц≥нова дискрим≥нац≥¤, перевищенн¤ регульованих ц≥н, шахрайське завищенн¤ ц≥н тощо. ÷е забезпечить њм уникненн¤ конфл≥кт≥в з державними податковими ≥ контролюючими службами.

—тратег≥¤ практичного ц≥ноутворенн¤ т≥сно пов'¤зана з маркетинговою д≥¤льн≥стю п≥дприЇмств ≥ Ї його складовою. « огл¤ду на це, Ї гостра необхщн≥сть у п≥дготовц≥ та виданн≥ попул¤рного методичного пос≥бника з питань маркетингу, стратег≥њ ц≥ноутворенн¤ ≥ практики обгрунтуванн¤ ц≥н дл¤ широкого кола в≥дпов≥дних спец≥ал≥ст≥в п≥дприЇмств тракторного ≥ с≥льськогосподарського машинобудуванн¤.  р≥м того, до цього пос≥бника доц≥льно включити ус≥ державн≥ нормативно-правов≥ акти, що регулюють ц≥ноутворенн¤ ≥ ц≥ни, а також коментар≥ до них - з метою запоб≥ганн¤ ц≥новим порушенн¤м ≥ виникненню конфл≥кт≥в.

—творенн¤ об'Їднанн¤ми с≥льськогосподарських товаровиробник≥в кооператив≥в (¤к неприбуткових орган≥зац≥й) у сфер≥ агротехсерв≥су ≥ матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤.  рањни з розвинутою економ≥кою мають великий досв≥д щодо цього. “им часом ”крањна його ще не маЇ, головна причина чого пол¤гала у в≥дсутност≥ в≥дпов≥дного законодавства. Ћише 17 липн¤ 1997 р. ¬ерховна –ада ”крањни прийн¤ла «акон ”крањни "ѕро с≥льськогосподарську кооперац≥ю". ” 1999 р. було опубл≥ковано методичн≥ матер≥али8, де висв≥тлюютьс¤ основн≥ засади створенн¤ та функц≥онуванн¤ обслуговуючих с≥льськогосподарських кооператив≥в, пор¤док ≥ принципи њх формуванн¤, складов≥ державноњ кооперативноњ пол≥тики, в≥дпов≥дн≥ правове забезпеченн¤ ≥ зразки установчих документ≥в. ѕрактичне вт≥ленн¤ в житт¤ ≥дењ агротехсерв≥сних кооператив≥в створить умови дл¤ стримуванн¤ зростанн¤ ≥ дл¤ стаб≥л≥зац≥њ ц≥н на матер≥ально-техн≥чн≥ ресурси, оск≥льки засновники не матимуть мотиву до њх п≥двищенн¤. “ут теж з'¤витьс¤ ефективний внутр≥шн≥й самоконтроль ц≥н.

Ўирока реал≥зац≥¤ викладених принцип≥в ≥ структур регулюванн¤ ц≥н на м≥крор≥вн≥ вимагаЇ в≥дпов≥дних ≥нвестиц≥й ≥ часу, а також завершенн¤ реформуванн¤ аграрного сектора. ¬они Ї перспективними, оск≥льки впливатимуть на загальну ц≥нову кон'юнктуру на ринку с≥льськогосподарськоњ техн≥ки. Ќе скористатис¤ ними означатиме поглибленн¤ кризового стану, в ¤кому опинивс¤ в≥тчизн¤ний јѕ .

“им часом дл¤ ефективного регулюванн¤ ц≥н цих заход≥в не досить. –инкова економ≥ка об'Їктивно породжуЇ умови, ¤к≥ неодм≥нно призвод¤ть до вибухового зростанн¤ ц≥н: природн≥ та технолог≥чн≥ монопол≥њ, спекул¤тивн≥ д≥њ п≥дприЇмц≥в, макро-економ≥чн≥ диспропорц≥њ тощо. ” даному раз≥ необх≥дним Ї державне втручанн¤ -регулюванн¤ ц≥н на макрор≥вн≥. як показуЇ св≥това практика, сьогодн≥ в≥льного ринку з "броун≥вським" рухом (тобто такого, на ¤кому негативн≥ сили не були б обмежен≥, звужен≥ або спр¤мован≥ в потр≥бному напр¤м≥) немаЇ в жодн≥й крањн≥.

ƒержавне регулюванн¤ ц≥н. «а роки незалежност≥ в ”кра'н≥ практично повн≥стю оновлено принципи ц≥ноутворенн¤, а також механ≥зм, методи виконавч≥ структури регулюванн¤ ц≥н. Ќин≥ центральними органами, що зд≥йснюють контроль за дотриманн¤м встановленого пор¤дку затвердженн¤ та застосуванн¤ ц≥н ≥ тариф≥њз, Ї ƒержавна ≥нспекц≥¤ ”крањни з контролю за ц≥нами та јнтимонопольний ком≥тет ”крањни з њх рег≥ональними органами на м≥сц¤х.

—творено в≥дпов≥дну законодавчу базу. ƒо нењ належать затверджен≥ ¬ерховною –адою ”крањни закони про ц≥ни ≥ ц≥ноутворенн¤, про обмеженн¤ монопол≥зму ≥ недопущенн¤ недобросов≥сноњ конкуренц≥њ у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥, про адм≥н≥стративн≥ порушенн¤, а також про п≥зн≥ше внесен≥ до них зм≥ни ≥ доповненн¤.  р≥м того,  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни прийн¤то р¤д постанов, спр¤мованих на вдосконаленн¤ пор¤дку формуванн¤ ц≥н, на розмежуванн¤ повноважень центральних орган≥в виконавчоњ влади, обласних ≥ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й щодо регулюванн¤ ц≥н ≥ тариф≥в на окрем≥ види продукц≥њ, товар≥в ≥ послуг.

јнал≥з досв≥ду формуванн¤ ≥ регулюванн¤ ц≥н показуЇ, що ц¤ система не завжди "спрацьовуЇ" у галуз¤х с≥льськогосподарського машинобудуванн¤. « огл¤ду на р≥зке зниженн¤ попиту ≥ скороченн¤ виробництва с≥льськогосподарських машин, сп≥льним наказом ћ≥н≥стерства економ≥ки ”крањни ≥ јнтимонопольного ком≥тету ”крањни скорочено к≥льк≥сть њх вид≥в, ¤к≥ п≥дл¤гають державному регулюванню. Ќа цей час на товарних складах машинобуд≥вних п≥дприЇмств уже нагромадилас¤ значна к≥льк≥сть нереал≥зованоњ с≥льськогосподарськоњ техн≥ки, ¤ку вони пот≥м продавали за ц≥нами, зниженими на 30-50%.

“епер ц≥ни на б≥льш≥сть вид≥в с≥льськогосподарських машин не декларуютьс¤ ≥ не регулюютьс¤ јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни - за виключенн¤м тих з них, ¤к≥ виробл¤ютьс¤ за рахунок державного л≥зингового фонду. ¬ останньому випадку ц≥ни узгоджуютьс¤ з ћ≥н≥стерством аграрноњ пол≥тики ”крањни та  ом≥тетом з промисловоњ пол≥тики ”крањни.

ƒержавна ≥нспекц≥¤ з контролю за ц≥нами ћ≥неконом≥ки ”крањни виконуЇ велику роботу. ” 1999 р. вона перев≥рила в ус≥х галуз¤х народного господарства 19,3 тис. п≥дприЇмств з питань додержанн¤ дисципл≥ни ц≥н ≥ 9,4 тис. - в≥дпов≥дно, з питань њх мон≥торингу. ѕри цьому ви¤влено 7,7 тис. ц≥нових порушень (що становить понад 40% ус≥х перев≥рених п≥дприЇмств), ≥ в тому числ≥ найб≥льше - в машинобуд≥вн≥й та с≥льськогосподарськ≥й галуз¤х (60-65%)9.

—п≥льний недол≥к у робот≥ обох контролюючих в≥домств зумовлений не ст≥льки недол≥ками у нормативно-правовому забезпеченн≥, ск≥льки ≥нертн≥стю, в≥дсутн≥стю у њх прац≥вник≥в в≥дпов≥дальност≥, оперативност≥, жорсткост≥, бажанн¤ ≥ вм≥нн¤ користуватис¤ широким арсеналом штрафних санкц≥й у в≥дношенн≥ до зл≥сних порушник≥в ц≥новоњ дисципл≥ни. ќчевидно, так њм спок≥йн≥ше. —аме цим можна по¤снити той факт, що јнтимонопольний ком≥тет ”крањни (¤к пов≥домл¤Ї його прес-служба) ви¤вив незаконно одержаний ¬ј“ "—аливонк≥вський цукровий завод" ( ињвська область) прибуток у розм≥р≥ 60,3 тис.грн.10, за що  ињвське обласне територ≥альне в≥дд≥ленн¤ јћ ” наклало на це п≥дприЇмство штраф у розм≥р≥ 16 тис. грн. ” результат≥ чистий прибуток ¬ј“ становив 44,3 тис.грн. (60,3 - 16,0 = 44,3). ќтже, мотив до порушенн¤ ц≥н у нього залишивс¤.

” кв≥тн≥ 1999 р. ƒержавна ≥нспекц≥¤ ”крањни з контролю за ц≥нами ћ≥неконом≥ки ”крањни ви¤вила ц≥нов≥ порушенн¤ на 705 п≥дприЇмствах. —ума застосованих до них економ≥чних санкц≥й с¤гнула 6,6 млн.грн. ѕроте до посадових ос≥б - безпосередн≥х винуватц≥в допущених порушень - було застосовано л≥беральн≥ заходи. “ак, на 203 особи накладено адм≥н≥стративн≥ штрафи (в середньому 92 грн. у розрахунку на кожного), хоча чинними правовими актами за в≥дпов≥дн≥ порушенн¤ передбачено значно сувор≥ш≥ заходи 11.

Ќаша держава не першою зд≥йснюЇ л≥берал≥зац≥ю ц≥н. —в≥товий досв≥д говорить про запровадженн¤ жорстких державного регулюванн¤ ≥ контролю ц≥н - в≥д вжитт¤ заход≥в, ¤к≥ можуть призвести до банкрутства ≥ розоренн¤ (¤к це спостер≥гаЇтьс¤ у ‘ранц≥њ), до ув'¤зненн¤ за несанкц≥оноване п≥двищенн¤ ц≥н (в≥дпов≥дно, у Ѕразил≥њ).

ѕротекц≥он≥стськ≥ заходи застосовуютьс¤ дл¤ регулюванн¤ ц≥н на ≥мпортну с≥льськогосподарську техн≥ку. Ќе вдаючис¤ до надто докладних м≥ркувань щодо теор≥њ з цього питанн¤, сл≥д виокремити його "двос≥чн≥сть" ≥ суперечлив≥сть. « одного боку, протекц≥он≥зм спри¤Ї вир≥шенню проблем зайн¤тост≥ робочоњ сили крањн-≥мпортер≥в. наповненн¤ њх держбюджет≥в ≥ розвитку нац≥онального с≥льськогосподарського машинобудуванн¤, а з ≥ншого - знижуЇ ефективн≥сть м≥жнародних под≥лу прац≥ та спец≥ал≥зац≥њ, в≥льноњ торг≥вл≥ та конкуренц≥њ. √≥ркий досв≥д щодо того, ¤к закуп≥вл≥ п≥д ур¤дов≥ гарант≥њ американських зернозбиральних комбайн≥в "ƒжон ƒ≥р" утримували у зародковому стан≥ випуск олександр≥йських "Ћан≥в" ≥ херсонських "—лавутич≥в", показуЇ, що дл¤ такоњ великоњ аграрноњ держави, ¤к ”крањна, вжитт¤ протекц≥он≥стських заход≥в на етап≥ њњ входженн¤ до св≥тового економ≥чного простору ≥ становленн¤ нац≥онального с≥льськогосподарського машинобудуванн¤ Ї об'Їктивно необх≥дним, незважаючи на певний оп≥р з боку споживач≥в його продукц≥њ.

«апровадженн¤ ефективного мон≥торингу ринку ≥ ц≥н на с≥льськогосподарськ≥ машини. Ќормальна д≥¤льн≥сть оператор≥в ринку с≥льськогосподарських машин Ї неможливою без оперативноњ та в≥рог≥дноњ ≥нформац≥њ про динам≥ку ≥ прогноз ц≥н, обс¤ги реал≥зац≥њ, попит ≥ пропозиц≥ю, вимоги споживач≥в до продукц≥њ та њх платоспроможн≥сть. “ака ≥нформац≥¤ маЇ стимулююче значенн¤ дл¤ виробник≥в, розвитку конкуренц≥њ, вибору машин та њх ц≥н, оптимальних дл¤ споживач≥в. ¬она також потр≥бна дл¤ прийн¤тт¤ ур¤дових р≥шень щодо п≥дтриманн¤ на належному р≥вн≥ доход≥в с≥льськогосподарських товаровиробник≥в - споживач≥в техн≥ки дл¤ аграрноњ сфери.

ќтже, сл≥д впор¤дкувати систему ц≥нового мон≥торингу ≥ ринкового анал≥зу. ѕрактично ж д≥ють лише њњ окрем≥ елементи: в≥дстеженн¤ статистичними органами тенденц≥й у рус≥ ц≥н виробник≥в с≥льськогосподарських машин, спорадична публ≥кац≥¤ прайс-лист≥в ≥ така сама реклама. “им часом систематичних анал≥тичних огл¤д≥в ≥ прогноз≥в ц≥н, ринковоњ кон'юнктури та маркетинговоњ ≥нформац≥њ майже немаЇ. ”се це призводить до встановленн¤ окремими посередницькими структурами дискрим≥нац≥йних ц≥н на с≥льськогосподарську техн≥ку.

 

 

1 ƒив.: —татистичний бюлетень за 1999 р≥к.  ., ƒержкомстат ”крањни, 2000, с. 166.

2 ƒив.: “ам же, с. 167.

3 ƒив.: —татистичний бюлетень за с≥чень 2000 року. є1.  ., ƒержкомстат ”крањни, 2000, с. . 4 ƒив.: “ам же, с. 83.

5 ƒив.: "”р¤довий кур'Їр" є 43, 1999.

6 ƒив.: "ѕропозиц≥¤" є 12, 1998, с. 48.

7 ƒив.:  отлер ‘. ќсновы маркетинга. ћ., "ѕрогресс", 1991.

8 ƒив.: —≥льськогосподарська кооперац≥¤: суть та проблеми розвитку в ”крањн≥.  ., ≤ј≈ ”јјЌ, 1999,162 с.

9 «а даними про результати роботи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ з контролю за ц≥нами ћ≥неконом≥ки ”крањни за 1999 р.

10 ƒив.: "јграрний тиждень: центр ≥ рег≥они", 12-й випуск, 13-19 грудн¤ 1999 р. (ѕроект аграрноњ пол≥тики в ”крањн≥ ”н≥верситету штату јйова).

11 –озраховано за даними про результати роботи ƒержавноњ ≥нспекц≥њ з контролю за ц≥нами ћ≥неконом≥ки ”крањни за кв≥тень 1999 р.






”краинский центр »нтернет-рекламы "ECHO"


Hosted by uCoz