ѕ–»¬ј“»«ј÷≤я ¬Ћј—Ќќ—“≤ “ј –ќ«¬»“ќ  ќ–√јЌ≤«ј÷≤…Ќќ-ѕ–ј¬ќ¬»’ ‘ќ–ћ ѕ≤ƒѕ–»™ћЌ»÷“¬ј

Ћ.Ў»Ѕј–Ўќ¬ј, √.Ќј«ј–ќ¬ј, Ѕ..’ќƒ≤™¬ (“ашкент, –еспубл≥ка ”збекистан)

ѕриватизац≥¤ та њњ особливост≥

ѕер≥од економ≥чних реформ характеризуЇтьс¤ докор≥нною перебудовою вс≥Їњ системи економ≥чних в≥дносин. –еальн≥сть така, що за в≥дносно короткий пром≥жок часу треба буде побудувати зовс≥м новий тип економ≥ки - економ≥ку ринкового типу. ј це можливо лише на шл¤ху тотального роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ ун≥тарноњ власност≥, створеноњ за дес¤тир≥чч¤.

–оздержавленн¤ економ≥ки передбачаЇ переданн¤ власност≥-функц≥њ безпосередн≥м господарюючим суб'Їктам ≥ визнанн¤ њх ¤к самост≥йних товаровиробник≥в.

ѕрот¤гом дес¤тир≥ч адм≥н≥стративно-командна система заперечувала роль п≥дприЇмництва, вс≥л¤ко викор≥нюючи його, позбавл¤ючи величезну к≥льк≥сть член≥в сусп≥льства можливост≥ реал≥зувати себе ≥ своњ зд≥бност≥ у зд≥йсненн≥ см≥ливих, важливих ≥ потр≥бних проект≥в. « огл¤ду на це, реформуванн¤ економ≥чних в≥дносин стаЇ дуже актуальним. як показуЇ заруб≥жний досв≥д, на ринку повинн≥ д≥¤ти самост≥йн≥ господарююч≥ суб'Їкти, ¤к≥ привласнюють повноц≥нний ефект в≥д власних зусиль, Ї за≥нтересованими у к≥нцевих результатах роботи ≥ водночас несуть матер≥альну в≥дпов≥дальн≥сть за правильн≥сть своњх р≥шень. “ак≥ вимоги задовольн¤ютьс¤ ¤кнайкраще, коли п≥дприЇмц≥ привод¤ть у рух р≥зн≥ форми власност≥.

ѕроблема роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ викликала серед вчених широку дискус≥ю, учасники ¤коњ вкладають у розум≥нн¤ цих процес≥в своњ специф≥чн≥ погл¤ди, що не дозвол¤Ї скласти про њх сутн≥сть однозначну думку. «а кордоном п≥д "приватизац≥Їю" звичайно маЇтьс¤ на уваз≥ процес переходу в≥д державноњ форми власност≥ до будь-¤ких недержавних, включаючи персон≥ф≥ковану (приватну).

ѕричому методи реал≥зац≥њ ц≥Їњ ≥дењ можуть бути р≥зними. ¬ одному випадку процес приватизац≥њ зд≥йснюЇтьс¤ з метою дерегулюванн¤ економ≥ки за рахунок скороченн¤ њњ державного сектора ≥ зб≥льшенн¤ - приватного, а в ≥ншому - за рахунок повного або часткового переданн¤ права власност≥ на кап≥тал певного державного п≥дприЇмства ј“ або приватн≥й особ≥.

Ќин≥ в ”збекистан≥ ставленн¤ до процес≥в роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ з боку вчених-досл≥дник≥в ≥ основноњ маси населенн¤ не Ї однозначним. ƒосв≥д проведенн¤ економ≥чноњ реформи в крањнах —Ќƒ говорить про складн≥сть проходженн¤ цих процес≥в з об'Їктивних ≥ суб'Їктивних причин. ‘актором, ¤кий гальмуЇ прийн¤тт¤ кардинальних р≥шень, залишаЇтьс¤ ≥нертн≥сть населенн¤.

ќсобливост≥ приватизац≥њ у сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й

ќдн≥Їю з головних особливостей роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ у сфер≥ зв'¤зку Ї те, що окремо вз¤те п≥дприЇмство зв'¤зку основноњ д≥¤льност≥ д≥Ї не в замкнутому цикл≥ виробництва, а у виробничому ланцюгу, що складаЇтьс¤ з к≥лькох п≥дприЇмств, кожне з ¤ких виконуЇ своњ функц≥њ в ход≥ передаванн¤ ≥нформац≥њ. ∆одне з п≥дприЇмств електрозв'¤зку не може забезпечити наданн¤ вс≥Їњ номенклатури його послуг без взаЇмод≥њ з ≥ншими. ¬ ”збекистан≥ функц≥¤ управл≥нн¤ мережею зв'¤зку реал≥зуЇтьс¤ акц≥онерною компан≥Їю "ћахалл≥й “елеком". « огл¤ду на перел≥чен≥ специф≥чн≥ особливост≥ п≥дприЇмств зв'¤зку, приватизац≥ю ц≥Їњ сфери необх≥дно зд≥йснювати поетапно. ƒо здобутт¤ ”збекистаном незалежност≥ галузь зв'¤зку розвивалас¤ в ньому, ¤к ≥ в ус≥й соц≥ал≥стичн≥й систем≥, у рамках державноњ природноњ монопол≥њ. ” в≥данн≥ монопольних оператор≥в перебувала дуже складна за своЇю техн≥чною структурою нац≥ональна мережа зв'¤зку, ус≥ ланки ¤коњ були жорстко ув'¤зан≥ та д≥¤ли за Їдиним принципом.

ѕерех≥д республ≥ки на ринков≥ в≥дносини викликав необх≥дн≥сть адаптувати сферу зв'¤зку до нових умов, що, в першу чергу, вимагало зм≥ни форми власност≥. як ≥ в ц≥лому по економ≥ц≥, на першому етап≥ роздержавленн¤ (до 1994 р.) процес приватизац≥њ торкнувс¤ невеликих п≥дприЇмств - п≥дприЇмств неосновноњ д≥¤льност≥ (промисловост≥ галуз≥, буд≥вельних, торговельно-закуп≥вельних ≥ постачальницьких орган≥зац≥й, др≥бних допом≥жних ≥ п≥дсобних господарств).

Ќа другому етап≥ (1995Ч1998 рр.) було п≥дготовлено ≥ розпочато процес роздержавленн¤ п≥дприЇмств основноњ д≥¤льност≥ у сфер≥ м≥сцевого та м≥жм≥ського електрозв'¤зку, а також поштового зв'¤зку (на сьогодн≥шн≥й день приватизовано вс≥ його п≥дприЇмства). ” цей пер≥од особливо важливим Ї те, що демонопол≥зац≥¤, розвиток форм власност≥ та конкуренц≥њ не повинн≥ п≥ти на шкоду н≥ операторам, н≥ споживачам послуг зв'¤зку. Ќеобх≥дно зберегти техн≥чну ц≥л≥сн≥сть ≥ ¤к≥сн≥ параметри його мереж≥, розробити справедлив≥ та виг≥дн≥ правила взаЇмод≥њ дл¤ оператор≥в-конкурент≥в, забезпечити контроль ≥ регулюванн¤ конкуренц≥њ на ринку послуг зв'¤зку, створити систему захисту споживач≥в в≥д пог≥ршенн¤ ¤кост≥ та непом≥рного п≥двищенн¤ вартост≥ цих послуг, гарантувати ≥нформац≥йну безпеку.

” сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й державне регулюванн¤ недержавних форм власност≥ забезпечуЇтьс¤, зокрема, через л≥цензуванн¤ вид≥в д≥¤льност≥ та надаваних послуг, а також сертиф≥кац≥ю техн≥чних засоб≥в. Ќа цей час розроблено правову базу дл¤ створенн¤ конкурентного середовища, захисту прав та ≥нтерес≥в споживач≥в. «аохочуютьс¤ ≥ видаютьс¤ л≥ценз≥њ на додатков≥ мереж≥ альтернативних послуг. 86 п≥дприЇмств галуз≥ отримали л≥ценз≥њ на проектуванн¤, буд≥вництво ≥ експлуатац≥ю мереж ст≥льникового зв'¤зку, локально-транкового зв'¤зку, розповсюдженн¤ телепередач. ѕроцедури отриманн¤ л≥ценз≥њ значно спрощено - за рахунок делегуванн¤ јгентству пошти ≥ телекомун≥кац≥й права видач≥ п≥дприЇмствам спец≥альних дозвол≥в на д≥¤льн≥сть. ÷е стало ≥стотним зрушенн¤м у перетворенн≥ природних монопол≥й, ¤ке дозвол¤Ї входити на ринок альтернативним операторам традиц≥йних послуг зв'¤зку ≥ спри¤Ї по¤в≥ його нових, альтернативних послуг. “ак, у традиц≥йному поштовому зв'¤зку з'¤вилис¤ послуги м≥жнародних кур'Їрських служб типу DHL, UPS та ≥н. «авд¤ки використанню нових телекомун≥кац≥йних технолог≥й - наприклад, бездротового доступу (ст≥льников≥, пейджингов≥ та транков≥ системи) або передаванн¤ даних (≤п≥егпењ, ≈≤есњгоп ћа≥≤) - послаблюЇтьс¤ монопол≥¤ послуг традиц≥йноњ дротовоњ мереж≥ загальнодоступною електричного зв'¤зку, ≥ розвиваЇтьс¤ конкурентне середовище на ринку послуг галуз≥.

–озширенню конкуренц≥њ великою м≥рою спри¤Ї хороший кл≥мат дл¤ залученн¤ ≥ноземних ≥нвестор≥в. ƒл¤ п≥дприЇмств з ≥ноземними ≥нвестиц≥¤ми законодавство –еспубл≥ки ”збекистан передбачаЇ р¤д п≥льг (по податках на прибуток, на операц≥њ з ц≥нними паперами ≥ на майно, а також по миту). ѕри спри¤нн≥ ≥ноземних партнер≥в у галуз≥ зд≥йснюютьс¤ значне техн≥чне переозброЇнн¤ ≥ нове буд≥вництво об'Їкт≥в з використанн¤м найсучасн≥ших технолог≥й.

Ќин≥, у результат≥ поетапноњ приватизац≥њ (тобто роздержавленн¤) засоб≥в виробництва у сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й, у комплекс≥ зв'¤зку ”збекистану функц≥онують так≥ форми власност≥:

ѕриватноњ власност≥ у сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й республ≥ки поки що немаЇ.

¬ ”збекистан≥ зд≥йснювалис¤ заходи щодо демонопол≥зац≥њ та розвитку конкуренц≥њ. «окрема, розроблено ≥ затверджено р¤д нормативно-правових документ≥в, спр¤мованих на створенн¤ конкурентного ринку, захист прав та ≥нтерес≥в споживач≥в. «аохочувалис¤ ≥ видавалис¤ л≥ценз≥њ на додатков≥ послуги. ѕо сут≥ справи, за 1992Ч1997 рр., у результат≥ проведених заход≥в, було створено орган≥зац≥йно-правов≥ основи дл¤ в≥льного наданн¤ послуг.

ћета приватизац≥њ п≥дприЇмств сфери телекомун≥кац≥й - п≥двищенн¤ ефективност≥ виробництва, залученн¤ ≥нвестиц≥й, розширенн¤ доходноњ складовоњ бюджету.

” ц≥й сфер≥ приватизац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ на основ≥ принцип≥в:

- часткового збереженн¤ державного контролю;

- забезпеченн¤ п≥льг дл¤ трудових колектив≥в;

- налагоджуванн¤ безпереб≥йноњ та ¤к≥сноњ роботи мереж зв'¤зку.

¬≥дпов≥дно до них. у галуз≥ було проведено роботу щодо роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ п≥дприЇмств виробничоњ ≥нфраструктури - буд≥вельно-монтажних, ремонтних, проектних, промислових та ≥н. ѕ≥дприЇмства ж основноњ д≥¤льност≥ приватизувалис¤ тут у форм≥ акц≥онуванн¤ - створенн¤ ј“ ≥ ј .

–озвиток п≥дприЇмництва ≥ його орган≥зац≥йно-правових форм (ќѕ‘)'

¬ивченн¤ теоретичних джерел ≥ учбово-методичноњ л≥тератури дозвол¤Ї синтезувати р≥зн≥ п≥дходи ≥ дати власне визначенн¤ терм≥на "п≥дприЇмництво". ѕ≥д ним можна розум≥ти талант, ¤кий про¤вл¤Їтьс¤ людиною в пер≥од д≥ловоњ активност≥ та виступаЇ нев≥д'Їмною частиною усп≥ху його справи, пор¤д з обов'¤зковою на¤вн≥стю таких рис характеру, ¤к вм≥нн¤ ризикувати, керувати людьми ≥ вчасно оц≥нювати сп≥вв≥дношенн¤ ринкових попиту ≥ пропозиц≥њ.

ќѕ‘ п≥дприЇмництва виступають ¤к створенн¤ нових п≥дприЇмств, об'Їднанн¤ ≥ координац≥¤ д≥¤льност≥ не зв'¤заних одне з одним п≥дприЇмств, так ≥ п≥дприЇмництво всередин≥ вже ≥снуючих п≥дприЇмств 1. ¬ивченн¤ п≥дприЇмництва ¤к процесу показуЇ, що, з одного боку, це створенн¤ чогось принципово нового, а з ≥ншого - це кардинальне ламанн¤ ≥ перебудова старого. “ому вивчати п≥дприЇмництво сл≥д ¤к д≥алектичну Їдн≥сть сутн≥сного про¤ву ≥ форми. ѕроцес - це безперервне формуванн¤ нового або перебудова старого.

—ьогодн≥ пом≥тна тенденц≥¤ до ускладненн¤ орган≥зац≥йних форм п≥дприЇмництва. ≤ чим тривал≥шим Ї етап њх розвитку, тим складн≥шими Ї так≥ про¤ви, що т¤ж≥ють уже не т≥льки до вертикальноњ ≥нтеграц≥њ, њњ' прикладом можуть слугувати нещодавно створен≥ у сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й компан≥њ, в д≥¤х ¤ких ч≥тко простежуютьс¤ вертикальна п≥дпор¤дкован≥сть ≥ необх≥дн≥сть виконанн¤ р¤ду функц≥й, притаманних адм≥н≥стративному управл≥нню.

ќстанн≥м часом процес горизонтального ≥нтегруванн¤ набуваЇ ≥нтернац≥онального характеру, поЇднуючи вузько- ≥ багатогалузев≥ форми: йде процес створенн¤ консорц≥ум≥в ≥ ‘ѕ√.

ќчевидно, ≥снуЇ безл≥ч причин, з ¤ких в≥дбуваЇтьс¤ саме горизонтальна ≥нтеграц≥¤. ÷е ≥ можлив≥сть вишукати додатков≥ ф≥нансов≥ джерела в умовах нестач≥ кредитних ресурс≥в, ≥. бажанн¤ в≥дновити зруйнован≥ господарськ≥ зв'¤зки, ≥ можлив≥сть д≥¤ти швидше, оперативн≥ше, минаючи численн≥ вертикальн≥ ланки багатоп≥дпор¤дкованост≥.

“аким чином, саме ќѕ‘ п≥дприЇмництва показують, ¤ке воно, ≥ наск≥льки усп≥шно д≥Ї в т≥й чи ≥нш≥й сфер≥. ≤снуЇ величезне р≥зноман≥тт¤ цих ќѕ‘, ним завданн¤м, несучи ц≥льове навантаженн¤ ≥ншого часу, ≥ншоњ епохи. “им часом не сл≥д розц≥нювати так≥ ќѕ‘ ¤к поган≥: те, що не набуло поширенн¤ ≥ не д≥стало в≥дгуку в наших умовах, прекрасно вписуЇтьс¤ в розвинуту ринкову економ≥ку. “ому головним, визначальним у ќѕ‘ п≥дприЇмництва Ї призначенн¤, ¤ке вона повинна виконати. —аме ц≥льова функц≥¤ слугуЇ вир≥шальною ланкою, що характеризуЇ кожну з цих форм. ≤ ¤кою б досконалою не була та чи ≥нша форма п≥дприЇмництва, вона обов'¤зково повинна перебувати в ¤кнайт≥сн≥шому д≥алектичному зв'¤зку з в≥дпов≥дним видом д≥¤льност≥, тобто з своЇю сутн≥стю. Ќе можуть стар≥ за своЇю сутн≥стю ќѕ‘ з гучними новими назвами кардинально зм≥нити д≥¤льн≥сть, п≥дпор¤дкувавши њњ новим ц≥льовим навантаженн¤м. «м≥на назв ќѕ‘, при збереженн≥ њх староњ сутност≥, спричин¤Ї нев≥дпов≥дн≥сть м≥ж п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю та њх функц≥ональним зм≥стом.

ќтже, ефективною ќѕ‘ п≥дприЇмництва можна вважати ту E=1> наданн¤ п≥дприЇмствам повноњ господарськоњ самост≥йност≥ в управл≥нн≥ виробництвом;

- створенн¤ додаткових стимул≥в до д≥ловоњ активност≥ працездатних;

-техн≥чного переозброЇнн¤ п≥дприЇмств ≥ впровадженн¤ нов≥тн≥х технолог≥й за рахунок залученн¤ в≥льних грошових ресурс≥в населенн¤.

ƒос¤гненн¤ таких ц≥лей спри¤тиме пол≥пшенню ¤кост≥, розширенню номенклатури ≥ зниженню соб≥вартост≥ послуг зв'¤зку. ÷е зумовлене тим, що ј“, ¤к ≥ —ѕ, Ї найприваблив≥шою формою залученн¤ кап≥талу, оск≥льки дають можлив≥сть централ≥зувати значн≥ кошти, необх≥дн≥ дл¤ технолог≥чного переозброЇнн¤ п≥дприЇмств зв'¤зку.  р≥м того, ј“ ¤к найст≥йк≥ша форма об'Їднанн¤ кап≥тал≥в може без шкоди дл¤ себе продовжувати свою д≥¤льн≥сть нав≥ть п≥сл¤ вибутт¤ з його складу когось з вкладник≥в. јле дл¤ забезпеченн¤ усп≥шноњ роботи ј“ ≥ —ѕ необх≥дно усунути де¤к≥ недоробки, викликан≥:

- в≥дсутн≥стю незалежноњ та об'Їктивноњ оц≥нки майна акц≥онованих п≥дприЇмств, ¤ка б зд≥йснювалас¤ м≥жнародними консалтинговими аудиторськими ф≥рмами за св≥товими стандартами;

-недоврахуванн¤м ф≥нансових можливостей трудових колектив≥в при викуп≥ ними акц≥й п≥дприЇмств, ¤к≥ приватизуютьс¤;

- недостатньою по≥нформован≥стю ≥ноземних ≥нвестор≥в про структурн≥, технолог≥чн≥ та ≥нституц≥ональн≥ перетворенн¤ в телекомун≥кац≥¤х –еспубл≥ки ”збекистан, що ≥стотно позначаЇтьс¤ на темпах ≥ масштабах продажу њх акц≥й ≥ноземним ≥нвесторам.

Ќе менш важливою формою п≥дприЇмництва у сфер≥ зв'¤зку Ї створенн¤ малих ≥ середн≥х п≥дприЇмств, ¤к≥ забезпечують високу стаб≥льн≥сть ≥ ефективне функц≥онуванн¤ його багатоукладноњ економ≥ки. Ќайспри¤тлив≥шою дл¤ них Ї система електрозв'¤зку, ≥ зокрема -сфера функц≥онуванн¤ легко приватизовуваних к≥нцевих пристроњв (передавач≥в ≥ приймач≥в).

ƒо в≥дм≥тних особливостей ћѕ належать:

- невелик≥ розм≥ри;

- локальн≥сть ф≥нансових ресурс≥в;

- проста управл≥нська структура. ≈коном≥чними перевагами ћѕ Ї:

- в≥дносно невелик≥ управл≥нськ≥ (накладн≥) витрати, ¤к≥ знижують соб≥варт≥сть продукц≥њ, що випускаЇтьс¤;

- можлив≥сть гнучк≥ших ≥ оперативн≥ших р≥шень, що п≥двищуЇ ефективн≥сть тактики швидкого реагуванн¤ на кон'юнктурн≥ зм≥ни ринку;

- конкурентоспроможн≥сть на ринку (моб≥льн≥сть ћѕ спри¤Ї швидшим переозброЇнню виробництва ≥ впровадженню нов≥тн≥х технолог≥й);

- швидка допомога у вир≥шенн≥ проблем зайн¤тост≥.

ќск≥льки сфера пошти ≥ телекомун≥кац≥й Ї кап≥талом≥сткою системою, то телекомун≥кац≥њ в≥др≥зн¤ютьс¤ високою стартовою варт≥стю, що, в свою чергу, створюЇ значн≥ утрудненн¤ дл¤ вступу в б≥знес нових форм, -тим б≥льше, що поки що в≥ддача в≥д залучуваних ≥нвестиц≥й повертаЇтьс¤ у дуже упов≥льнен≥ строки.

Ќеефективн≥сть, проблеми контролю ≥ управл≥нн¤ "переважували" можлив≥ достоњнства державного волод≥нн¤ сферою зв'¤зку, внасл≥док чого б≥знес ≥ економ≥ка, ¤к≥ залежать в≥д над≥йност≥ телекомун≥кац≥йних послуг, потерпали б≥льше за вс≥х.

“епер час подумати про ≥нш≥ форми залученн¤ приватного сектора до приватизац≥њ, оск≥льки у крањнах —Ќƒ телекомун≥кац≥њ все ще перебувають, скор≥ше, в монопольному, н≥ж у конкурентному середовищ≥.

“ам, де конкуренц≥¤ всередин≥ сфери пошти ≥ телекомун≥кац≥й Ї неможливою або утрудненою, доц≥льно ввести њњ активну зам≥ну у вигл¤д≥ конкуренц≥њ за право залишатис¤ Їдиним монопол≥стом: "конкуренц≥¤ за галузь" зам≥сть "конкуренц≥¤ всередин≥ галуз≥". ” даному випадку основна ≥де¤ пол¤гаЇ в тому. що монопольна франшиза може бути виставлена на торгах з ¤кнайприваблив≥шими умовами (наприклад, з найнижчими ц≥нами дл¤ споживача).  онкуренц≥¤ на торгах може забезпечити м≥н≥мальн≥ продажн≥ ц≥ни, оск≥льки нав≥ть франчайз≥, що виграв торги, зменшуватиме ц≥ну доти, доки не переконаЇтьс¤, що при правильному веденн≥ б≥знесу зможе хоча б покрити варт≥сть франшизи.

—хеми франчайзингу можуть бути застосован≥ дл¤ нерентабельних поштових та ≥нших (наприклад, збиткових) п≥дприЇмств сфери зв'¤зку. ќск≥льки вони збитков≥, то малоймов≥рно. що ≥нвестори будуть в≥дразу за≥нтересован≥ в њх куп≥вл≥. ‘ранчайзер-монопол≥ст передасть франшизу тим компан≥¤м, ¤к≥ вимагатимуть найменших державних субсид≥й дл¤ забезпеченн¤ наданн¤ послуг зв'¤зку на ¤кийсь час.

 омпан≥њ, що перемогли, повинн≥ виконувати вимоги не зб≥льшувати плату дл¤ п≥дтриманн¤ необх≥дних р≥вн¤ та ¤кост≥ послуг. ÷¤ схема, що використовуЇ конкурентне зниженн¤ ц≥ни на торгах не ст≥льки дл¤ зниженн¤ ц≥ни франшизи, ск≥льки дл¤ м≥н≥м≥зац≥њ субсид≥й, Ї одним з способ≥в приватизац≥њ збиткових п≥дприЇмств.

ѕро ефективн≥сть використанн¤ такоњ схеми у сфер≥ зв'¤зку говорить нагромаджений св≥товий досв≥д.

‘ранчайзинг - це одна з небагатьох форм приватизац≥њ, здатних дати стаб≥льн≥сть, реально в≥дчутну перспективу, незалежн≥сть ≥ довг≥ роки житт¤ малим ≥ середн≥м п≥дприЇмствам. «а даними статистики, у —Ўј п≥сл¤ 10 рок≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ "виживають" лише 18% приватних п≥дприЇмств, тод≥ ¤к за той самий час "виживають" 90% франчайз≥, а процент банкрутств Ї надзвичайно низьким.

‘ранчайзинг може забезпечити прац≥вникам њх перше робоче м≥сце ≥ початковий трен≥нг ќсновних управл≥нських навичок, що п≥двищить економ≥чну ≥ правову культуру п≥дприЇмц≥в ≥ (що дуже важливо дл¤ республ≥ки) може вир≥шити проблему створенн¤ нових робочих м≥сць. ‘ранчайзинг особливо приваблюЇ тим, що пропонуЇ хорош≥ можливост≥ люд¤м з р≥зними розм≥рами початкового кап≥талу ≥ досв≥дом. ƒл¤ б≥знесмен≥в (включаючи молодих людей, ж≥нок ≥ пенс≥онер≥в) ‘ранчайзинг Ї хорошим шансом бути самост≥йними в рамках б≥знесу. ¤кий вже сформувавс¤.

¬ ”збекистан≥ сприйн¤тлив≥сть до телекомун≥кац≥йних послуг Ї дуже великою, тому практично будь-¤кий в≥щ франчайзингу (включаючи поштов≥, телеграфн≥ та телефонн≥ послуги, обслуговуванн¤ таксофон≥в ≥ факс≥в, кабельне телебаченн¤, рад≥озв'¤зок, додатков≥ послуги ≥ передаванн¤ даних, послуги щодо техн≥чного, ≥нформац≥йного ≥ б≥знесового обслуговуванн¤ телекомун≥кац≥й, наданн¤ телекомун≥кац≥йних послуг дл¤ потреб дистанц≥йного навчанн¤ учбовим закладам та ≥ншим орган≥зац≥¤м) маЇ перспективу. ƒоц≥льно дозвол¤ти ‘ранчайзинг комутац≥йних об'Їкт≥в, передавальних л≥н≥й, волоконно-оптичних кабел≥в тощо.

ќсновн≥ проблеми франчайзингу в пер≥од переходу до ринковоњ екзном≥ки можуть бути пов'¤зан≥ з адаптац≥Їю довгострокових в≥дносин його учасник≥в до м≥нливих умов. ќчевидно, що в контрактах необх≥дно передбачити певну гнучк≥сть, "пристосовуван≥сть". ƒл¤ п≥дтриманн¤ значного ≥нтересу на стад≥њ франчайзинг-торг≥в кер≥вництво повинне забезпечити механ≥зм под≥лу ризику, пов'¤заного ≥з зм≥нами попиту або зростанн¤м вартост≥ виробництва.

Ќезважаючи на загальн≥ можливост≥, що в≥дкриваютьс¤ франчайзингом телекомун≥кац≥й, головна проблема пол¤гаЇ в складност≥ одержанн¤ кредит≥в та ≥нших способ≥в доступу до кап≥талу населенн¤ ”збекистану. ќднак економ≥чне зростанн¤ ≥ швидкозростаючий прошарок середнього класу зможуть забезпечити активний ринок франчайз≥. –озвиток кредитно-банк≥вськоњ системи, зростаюча державна п≥дтримка малого б≥знесу в≥дкривають широк≥ перспективи дл¤ розвитку франчайзингу в наш≥й республ≥ц≥.

—л≥д в≥дзначити життЇво важливу необх≥дн≥сть створенн¤ системи п≥дтримки малого ≥ середнього б≥знесу у сфер≥ пошти ≥ телекомун≥кац≥й, аналог≥чноњ ”правл≥нню у —правах ћалого б≥знесу —Ўј (SBA). “ака система повинна передбачати до-конкретне ≥ п≥сл¤-конкретне навчанн¤ менеджменту майбутн≥х п≥дприЇмц≥в-франчайз≥ ц≥Їњ сфери, гарант≥њ наданн¤ банк≥вських кредит≥в, доступн≥ консультац≥њ спец≥ал≥ст≥в галуз≥, юрист≥в, бухгалтер≥в, страхових агент≥в, арб≥тражн≥ послуги ≥ багато ≥ншого.

« розвитком ринкових в≥дносин дедал≥ б≥льшого поширенн¤ в св≥т≥ набуваЇ л≥зинг -джерело ф≥нансуванн¤ ≥ кредитуванн¤, що грунтуЇтьс¤ на т≥сних зв'¤зках м≥ж виробником продукц≥њ та ф≥нансуючою орган≥зац≥Їю. ” крањнах з ринковою економ≥кою л≥зингов≥ операц≥њ ведутьс¤ господарюючими суб'Їктами переважно при техн≥чному переозброЇнн≥ виробництва. њх використанн¤ Ї дуже перспективним у галуз≥ зв'¤зку, ¤ка в≥дзначаЇтьс¤ великою фондом≥стк≥стю ≥ пост≥йним розвитком технолог≥њ.

–озгл¤немо основн≥ загальн≥ переваги л≥зингу, ¤к≥ робл¤ть його привабливим не т≥льки дл¤ зах≥дного орендодавц¤, але й дл¤ нашого орендар¤:

-дозвол¤Ї зд≥йснювати 100% ф≥нансуванн¤, тод≥ ¤к придбанн¤ у кредит покриваЇ т≥льки 80-85% угоди;

- обслуговуванн¤ ≥ ремонт обладнанн¤ можуть зд≥йснюватис¤ власником, особливо ¤кщо йдетьс¤ про складне обладнанн¤, а орендар не маЇ можливостей обслуговувати його;

- полегшуЇ зам≥ну обладнанн¤, дозвол¤Ї орендарев≥ використовувати ¤кнайсучасн≥ше, морально нестар≥юче обладнанн¤;

- Ї кращим з точки зору оподаткуванн¤ (орендн≥ платеж≥ в≥днос¤тьс¤ на виробнич≥ затрати, що не п≥дл¤гають оподаткуванню);

- звичайно орендна плата зд≥йснюЇтьс¤ п≥сл¤ того, ¤к обладнанн¤ встановлено на п≥дприЇмств≥, ≥ дос¤гнуто в≥дпов≥дну продуктивн≥сть (при цьому воно починаЇ одержувати прибуток, частина ¤кого може використовуватис¤ на платеж≥ з оренди).

 

1ƒив.: ѕроблемы становленн¤ рыночной экономики в услови¤х ”збекистана. “ашкент, ‘јЌ, 1996.






”краинский центр »нтернет-рекламы "ECHO"


Hosted by uCoz